29 kwietnia 2020

Propozycje ćwiczeń ruchowych

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM


DZIECI 3-4 LETNIE

1. Ćwiczenia i zabawy z elementami równowagi:
 Kelnerzy – dzieci przenoszą na tacy nietłukące się przedmioty na odległość 5-8 kroków;
 Przekraczanie linki – przekraczanie uwiązanej nad ziemią linki tak, aby jej nie dotknąć;
 Drabinka – ułożenie na podłodze z szarf, skakanek lub lasek gimnastycznych drabinki, przechodzenie między szczeblami;
 Bociany chodzą po łące – dzieci chodzą w różnych kierunkach wysoko podnosząc kolana, na sygnał zatrzymują się, stają na jednej nodze, ramiona wyciągają w przód i klaszcząc w ręce mówią: kle kle kle;
 Stanie równoważne – noga przed nogą we wspięciu na palcach;
 Krok mierniczy – chód stopa za stopą (tzw. tip topki) po wyznaczonej linii;  W staniu jednonóż wykonywać różne czynności – narysować stopą kółka, klasnąć pod kolanem, przełożyć pod kolanem woreczek, zdjąć i włożyć but.

2. Ćwiczenia i zabawy z elementami czworakowania i pełzania:
 Swobodne poruszanie się na czworakach na wprost, ze zmianą kierunku oraz z mijaniem przeszkód, np.: pełzanie oraz przechodzenie na czworakach pod stolikiem, krzesłem, nisko rozwieszoną linką pod laską lub ustawioną pionowo obręczą (hula hop) – naśladowanie poruszania się i zachowania zwierząt, np.: Kotki chodzą leniwie, biegną do miski, bawią się kulkami papieru lub piłeczkami, robią koci grzbiet, odpoczywają zwinięte w kłębek.

3. Ćwiczenia i zabawy bieżne:
 Pociąg – pierwsza osoba w rzędzie jest lokomotywą i maszynistą zarazem i okrężnymi ruchami rąk naśladuje obracanie się kół, pociąg na przemian przyspiesza jazdę, zwalnia bieg, po czym zatrzymuje się na stacji;
 Samochody – dziecko trzymając oburącz krążek-kierownicę porusza się po wyznaczonym terenie, naśladując jazdę autem: samochody wjeżdżają na most jeden za drugim, zwalniają jadąc pod górkę, parkują itp.;
 Berek – opiekun goni dziecko – zmiana ról – dziecko goni opiekuna;
 Potocz lub kopnij piłkę i biegnij za nią;
 Bieg za papierową strzałą – kto pierwszy dogoni swoją strzałę po rzucie.

4. Ćwiczenia i zabawy z elementami rzutu, celowania i toczenia:
 Rzuć do mnie – opiekun toczy piłkę do dziecka a dziecko musi ją odrzucić;  Rzuty woreczkami – w dał, do kosza, do ściany, do okienka itd. na odległość 3-5 kroków;
 Przerzucanie woreczka łub piłki ponad sznurem, przez przeszkody – ławkę, piaskownicę;
 Zabawa w kręgle.

5. Ćwiczenia i zabawy z elementami wstępowania:
 Wędrówka – stanie przy drabinkach na ziemi i chwytanie rękoma za szczebel – od pierwszego przy ziemi do wysokości ramion i w podobny sposób zejście w dół;
 stojąc na pierwszym, drugim szczeblu naśladujemy zrywanie owoców, mycie i otwieranie okien, wycieranie kurzu, zdejmowanie zabawek z półki itp.;
 Powódź – swobodny bieg po wyznaczonym terenie, na okrzyk powódź!, muszą wspinać się lub stanąć na podwyższeniu;
 Marynarze — wchodzenie i schodzenie z drabinki.

6. Ćwiczenia i zabawy z elementami podskoku i skoku:
 Małe i duże piłeczki, Wróbelki – skoki obunóż w miejscu;
 Wskakiwanie i wyskakiwanie z obręczy, przeskakiwanie przez niskie przeszkody;
 Podskoki rozkroczne (pajacyk) i wykroczne w miejscu, skoki z podparciem jak żabka, zając.

Opracowała A
nna Kaliniecka
pedagog fizjoterapeuta


Opublikowano 29 kwietnia 2020 przez Tygrysek Pietrek in category "Ogłoszenia