Tygrysek Pietrek 6 października 2025

Kreatywne przedszkolaki w Gorzowie

Kreatywne przedszkolaki w Gorzowie

INFORMACJA O REALIZACJI PROJEKTU „KREATYWNE PRZEDSZKOLAKI W GORZOWIE” WSPÓŁFINANSOWANEGO Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO PLUS 

W RAMACH PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA LUBUSKIEGO 2021 – 2027  

W RAMACH PRIORYTETU 6.FUNDUSZE EUROPEJSKIE NA WPARCIE OBYWATELI 

DZIAŁANIA 6.7 Edukacja – ZIT 

„KREATYWNE PRZEDSZKOLAKI W GORZOWIE – jest projektem wdrażanym
w okresie od 18 listopada 2024 r. do 31 października 2026 r. dedykowanym  2 przedszkolom miejskim działającym (PM17 i PM23) na terenie Miasta Gorzów Wielkopolski. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości  dostępności i poprawa warunków kształcenia na poziomie przedszkolnym poprzez stworzenie nowoczesnej placówki edukacyjnej, umożliwiającej realizację nowoczesnych programów rozwoju dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W projekcie wsparciem zostaną objęte 2 przedszkola miejskie z terenu Miasta Gorzów:

  • Przedszkole Miejskie nr 17 (PM17), ul. gen. Stanisława Maczka 21,
  • Przedszkole Miejskie nr 23 (PM23), ul. Walerego Wróblewskiego 32.

W projekcie wsparciem zostanie objętych 168 dzieci z terenu Miasta Gorzów Wielkopolski
i gmin ościennych (w tym 15 dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz 10 nauczycieli.

Projekt „Kreatywne przedszkolaki w Gorzowie” przewiduje: 

– dostosowanie pomieszczeń do potrzeb oddziału integracyjnego o zmniejszonej liczebności dzieci do 20 osób, z dodatkowym wsparciem w postaci zatrudnionej kadry pedagogicznej,

– wyposażenie przedszkoli w nowe materiały dydaktyczne, narzędzia dostosowane do potrzeb dzieci,

– zapewnienie nauczycielom możliwości doskonalenia i wyposażenia ich w specjalistyczne narzędzia diagnostyczne, odpowiednie do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami,
w szczególności z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 

– realizację dodatkowych zajęć rozwijających kompetencje kluczowe dzieci, 

– zatrudnienie dodatkowej kadry nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Opis projektu i działania które przewiduje projekt:

– modernizacja i dostosowanie pomieszczenia na rzecz oddziału integracyjnego w PM17,

– zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych pozwalających na sprawne i efektywne prowadzenie zajęć, właściwy rozwój edukacji dzieci szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (PM17 I PM23), 

– zakup pozycji książkowych, w ramach wsparcia merytorycznego nauczycieli oraz do bezpośredniej pracy z dziećmi,

– działania związane z doskonaleniem nauczycieli i specjalistycznego personelu z PM17
i PM 23 – szkolenia i warsztaty dla 8 nauczycieli z tematyką szkoleń obejmującą:

  • szkolenia PECS obejmujące metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej (6 nauczycieli),
  • Trening Umiejętności Społecznych (5 nauczycieli), 
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn (6 nauczycieli), 
  • szkolenie NEUROFLOW (2 nauczycieli),
  • terapia neurobiologiczna dla początkujących wg Metody Krakowskiej (4 nauczycieli), 
  • symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania wg Metody Krakowskiej (4 nauczycieli),
  • programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji wg Metody Krakowskiej (4 nauczycieli),
  • stymulacja mechanizmów lewopółkulowych wg Metody Krakowskiej (4 nauczycieli), 
  • wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych wg Metody Krakowskiej
    (4 nauczycieli),
  • wykorzystanie pedagogiki froeblowskiej w edukacji przedszkolnej (8 nauczycieli),
  • KORP Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego (6 nauczycieli), 
  • KOD Karta Oceny Logopedycznej (6 nauczycieli), 

– realizacja dodatkowych zajęć dla dzieci poszerzających kompetencje kluczowe, tematyka zaplanowanych zajęć: 

  • zajęcia logopedyczne „Sprawna buzia” dla 96 dzieci ( PM17 – 48 dzieci, z tego 11 DZ z niepełnosprawnościami; PM23 – 48 dzieci, z tego 4 z niepełnosprawnościami),
  • TUS – Trening umiejętności społecznych „Ja i Ty to znaczy My” dla 32 dzieci (PM17 -16 dzieci, PM32 – 16 dzieci), 
  • warsztaty  Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne „Baraszkowanie na dywanie” dla 40 dzieci (PM 17 – 20 dzieci, z tego 11 z niepełnosprawnościami; PM23 – 20 dzieci, z tego 4 z niepełnosprawnościami).

PLANOWANE REZULTATY REALIZACJI PROJEKTU:

  • liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami specjalistycznymi w edukacji przedszkolnej – 168 dzieci;
  • liczba dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem – 15 dzieci;
  • liczba nauczycieli przedszkoli miejskich objętych wsparciem – 10 nauczycieli;
  • liczba przeszkoli objętych wsparciem – 2 przedszkola miejskie;
  • liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje po realizacji projektu – 8 nauczycieli,
  • liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z

niepełnosprawnością – 5 miejsc,

  • liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – 1 przedszkole.

CAŁKOWITA WARTOŚĆ PROJEKTU: 997 249,80 zł KWOTA DOFINANSOWANIA : 847 662,33 zł