RAPORT PODSUMOWUJĄCE DZIAŁANIA PLACÓWKI W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA
Nazwa szkoły/placówki: | Przedszkole Miejskie nr 23 w Gorzowie Wielkopolskim im. Małego Tygryska Pietrka |
|
Adres: | Ul. Wróblewskiego 32
66-400 Gorzów Wlkp. |
|
Telefon: | E-mail: p23@edu.gorzow.pl | Strona www: tygrysek.gorzow.pl |
Imię i nazwisko dyrektora szkoły/placówki | Jolanta Talaska | |
Imię i nazwisko szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia | Magdalena Marciniak |
CZĘŚĆ I
(obejmuje okres ostatnich pięciu lat)
- Wyniki diagnozy:
- Narzędzia użyte do diagnozy w ostatnich latach (wymienić):
- Rok szkolny 2019/2020
- Narzędzia: badania ankietowe dla rodziców i pracowników, raport końcowy z ewaluacji całościowej , rozmowa, obserwacja, analiza dokumentów
- Rok szkolny 2020/2021
- Narzędzia: raport końcowy z ewaluacji całościowej, rozmowa i wywiad z nauczycielkami i dyrektorką przedszkola
- Rok szkolny 2021/2022
- Narzędzia: analiza dokumentów (Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022: Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne), wywiad
z nauczycielkami i dyrektorką, obserwacja dzieci.
- Rok szkolny 2022/2023
- Narzędzia: rozmowy z nauczycielkami oraz dyrektorką, analiza dokumentów (sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego dyrektora ), obserwacja.
- Rok szkolny 2023/2024
- Narzędzia: wywiad z nauczycielami i dyrektorem, obserwacja dzieci, rozmowy
z rodzicami m. in. podczas godzin konsultacyjnych, analiza dokumentów (plany pracy, plan roczny, koncepcja pracy przedszkola), arkusz obserwacji dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- Opis problemów priorytetowych:
Wyłonione w ostatnich latach problemy priorytetowe (wymienić):
- Rok szkolny 2019/2020
Wyłoniony problem priorytetowy:
Zorganizowanie warsztatów i zajęć dla rodziców i dziadków.
Pozyskiwanie do współpracy rodziców oraz dziadków wykonujących zawody mające wpływ na szeroko rozumiane zdrowie.
- Rok szkolny 2020/2021
Wyłoniony problem priorytetowy:
Utrzymujący się czas pandemii, zamknięcie w domach negatywnie wpływa na ilość aktywności fizycznej podejmowanej przez dzieci.
Zachęcanie nauczycielek do planowania i przeprowadzania zorganizowanych form ruchowych na placu zabaw, oraz spędzania czasu w ogrodzie przedszkolnym.
- Rok szkolny 2021/2022
Wyłoniony problem priorytetowy:
Tygrysy są EKO- rozwijanie u dzieci postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne w najbliższym otoczeniu.
- Rok szkolny 2022/2023
Wyłoniony problem priorytetowy:
Konieczność umacniania dobrostanu psychicznego pracowników. Duża absencja chorobowa większości nauczycielek, zmęczenie nauczycielek dużą ilością nadgodzin, trudności w realizowaniu planu działań ze względu na dużą nieobecność, negatywnie wpływają na motywację i samopoczucie.
- Rok szkolny 2023/2024
Wyłoniony problem priorytetowy: Słaba odporność emocjonalna dzieci.
Zachęcenie rodziców do spędzania jakościowego czasu ze swoimi dziećmi, propagowania zdrowego stylu życia. Wdrażanie do radzenia sobie z własnymi słabościami.
- Sprawozdanie z realizacji planów działań PPZ mających na celu rozwiązanie problemu priorytetowego:
- Rok szkolny 2019/2020
- Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego:
- Podsumowanie projektu polsko-niemieckiego prowadzonego z przedszkolem Kita Sonnenhugel z Eisenhuttenstadt, pod hasłem ,,Zabawy z tygrysem”. Na uroczystość przybyły Wojewódzki koordynator Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie pani Anna Żarnowska oraz Jadwiga Krzewska-Gordziejewska z Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, goście z Niemiec, przedstawiciele Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego nr 23 oraz pracownicy niepedagogiczni. Przedstawiono prezentację multimedialną pt. ,,Działania zdrowotne w ramach współpracy polsko-niemieckiej”.
- opracowanie ankiety, oraz przeprowadzenie badania potrzeb rodziców i pracowników w zakresie rozwijania kompetencji do dbałości o zdrowie. Na podstawie otrzymanych wyników przygotowano propozycji zajęć z zakresu wskazanego przez rodziców (Zdrowie odżywianie, Agresja, Bezpieczeństwo w codziennym życiu Higiena pracy
i odpoczynku, Higiena osobista, Edukacja seksualna), warsztaty dla rodziców (Zajęcia taneczne, Joga, Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka, W co się bawić z dzieckiem w domu). Stworzono scenariusze zajęć otwartych dla babci i dziadków pt. ,,Wnuki swoje kochamy, więc o zdrowie ich dbamy”.
- Prowadzono tablicę informacyjną w korytarzu przedszkola, na której umieszczane są informacje na temat zdrowia np. o zdrowotnych właściwościach buraka, pomysły na zdrowe przekąski, czy przepisy na domowe sposoby leczenia przeziębienia
i sporządzania syropów z buraka, cebuli, imbiru i cytryny.
Realizacja planu działań z zakresu Przedszkola Promującego Zdrowie została zatrzymana przez pandemię koronawirusa SARS-Cov2. W związku z charakterem wyznaczonych działań mających na celu usunięcie przyczyn problemu priorytetowego, które były w swej istocie nastawione na bezpośredni kontakt, zapraszanie rodziców, dziadków na zajęcia, spotkania w przedszkolu, nie mogły zostać zrealizowane. Ze względu na obostrzenia dotyczące bezpieczeństwa, wyznaczono nowe cele i skupiono się na realizacji zadań wynikających z nauczania on-line, oraz pracy w reżimie sanitarnym.
- W pracy zdalnej umieszczanie elementów szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej jak np. zachęcanie do przyrządzania z dziećmi zdrowych posiłków, zamieszczano przepisy kulinarne, proponowano zestawy ćwiczeń gimnastycznych i ruchowych.
- Podczas pracy w reżimie sanitarnym największy nacisk położono na przestrzeganie wytycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia Ministra Zdrowia dotyczących funkcjonowania placówek w pandemii, w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19.
- Nacisk został nałożony na przestrzeganie zasad higieny:
- bajka terapeutyczna ,,Niedobry wirus”: zajęcia w każdej grupie dotyczące właściwego funkcjonowania w czasie reżimu sanitarnego związanego z SARS Cov-2;
- przygotowanie miejsc do dezynfekcji rąk;
- instrukcje i piktogramy w toaletach dotyczące prawidłowego mycia rąk;
- wyrabianie nawyku kaszlenia w łokieć i mycia dłoni zaraz po wejściu do sali;
- pogadanki i zabawy utrwalające prawidłowy sposób mycia rąk, plakaty przygotowane przez dzieci;
- umożliwienie i zachęcanie do codziennego pobytu na placu zabaw przedszkolnych: podział placu zabaw na mniejsze sekcje, osobnego dla każdej grupy;
- zaopatrzenie każdej sali w środki ochrony osobistej: maseczki, żele do dezynfekcji, przyłbice dla nauczycielek, termometry.
- Rok szkolny 2020/2021
- Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
- Przedstawienie zarysu planu działań podczas Rady Pedagogicznej.
- Zorganizowanie akcji zbiórki rowerków biegowych, hulajnóg, ochraniaczy.
- Przeprowadzenie zajęć w poszczególnych grupach z wykorzystaniem rowerków biegowych i hulajnóg w ogrodzie przedszkolnym.
- Organizacja kolejnej edycji Biegu Tygrysa na terenie przedszkola.
- Wyznaczenie terenu w ogrodzie przedszkolnym, do przeprowadzania zabaw terenowych: toru przeszkód i wyścigu rzędów.
- Doposażenie placu zabaw w sprzęty terenowe oraz zakup sprzętu gimnastycznego ze środków Rady Rodziców.
- Zagospodarowanie ogródków przy grupach nr.2-5
- Zorganizowanie przedszkolnego konkursu ,,Tajemniczy ogród” – na najciekawszy, najbardziej zadbany i różnorodny ogród.
- Działania gospodarskie w ogrodach przedszkolnych: kopanie, sadzenie, sianie podlewanie, obserwacje przyrodnicze, zbieranie plonów.
- Zajęcia edukacyjne poszerzające wiedzę dzieci na temat uprawy ogrodu, hodowli roślin, ziół, kwiatów, owoców, warzyw.
- Zakładanie ,,zielonych ogródków w salach”.
- Dzień Sportu- szereg stacji sportowych.
- Realizacja programu pt. ,,Tajemnice wody” w grupie IV
- Udział w konkursie organizowanym przez Urząd Miasta pt. ,,Mój pierwszy warzywnik”.
- Zorganizowanie galerii zdjęć pt. ,,Rodzina na łonie natury” w gr Ia
- Rok szkolny2021/2022
- Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
– metoda projektu: Tygrysy odkrywają przyrodą w grupie I
– metoda projektu Tygrysy odkrywają przyrodę w grupie II
– metoda projektu: Mali przyrodnicy gr IIa
– metoda edukacji Ekologicznej ..Mały Ekoludek” gr III
– metoda projektu: Eko-odjazdowy eksperyment naukowy” gr IIIa
– metoda projektu : Ze Stefanią uczymy się ekologii gr IV
W ramach realizacji wyżej wymienionych projektów w każdej grupie podejmowano najróżniejsze działania, zajęcia i zabawy:
- Udział w akcji ,,Sprzątanie świata”- zbieranie śmieci w najbliższej okolicy przedszkola.
- Obchody Światowego Dnia Wody.
- Udział w konkursie organizowanym przez Urząd Miasta pt. ,,Jestem moim ulubionym regionalnym owocem lub warzywem”- I nagroda.
- Organizacja balu ,,Jestem moim ulubionym regionalnym owocem lub warzywem”
- Wycieczka do lasu, spotkanie z leśniczym.
- Regularne spacery do parku, obserwacje przyrodnicze w różnych porach roku.
- Przygotowywanie przetworów owocowych i warzywnych z dziećmi w grupach.
- Występ dla rodziców o tematyce przyrodniczej. Zaangażowanie rodziców
w przygotowanie strojów. - Wykonanie albumów przyrodniczych przy współpracy z rodzicami- zielników, atlasu drzew liściastych i owocowych.
- Zaangażowanie rodziców w dostarczanie: ziemi, sadzonek, nasion do ogródka przedszkolnego.
- Zabawa dydaktyczna ,,Segregujemy śmieci”.
- Kącik małego badacza”- zabawy badawcze.
- ,,Oszczędzamy wodę” dyskusja oraz praca w grupach, stworzenie plakatów zachęcających do wdrażania zachowań pozwalających oszczędzać wodę.
- Pokaz filmiku edukacyjnego (,,Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze?”, ,,Czym jest smog.”, ,,Segregacja śmieci dla dzieci”).
- Zajęcia praktyczno-gospodarcze ,,Zakładamy zielone hodowle” :sienie rzeżuchy na wacie, hodowanie kiełek w specjalnej kiełkownicy, sadzenie w ziemi cebulek.
- Założenie grupowego warzywnika, oraz rabat kwiatowych: aktywne prace związane
z uprawą ogrodów przedszkolnych.
- Rok szkolny 2022/2023
- Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
- Zorganizowanie uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej dla pracowników oraz emerytowanych pracowników.
- Wycieczka pracowników i emerytów do Torunia.
- Organizacja spotkania pracowniczego z poczęstunkiem z okazji zakończenia roku szkolnego.
- Przedszkolne kolędowanie.
- Rok szkolny2023/2024
- Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
- Innowacja pedagogiczna ,,W Królestwie uczuć” w gr III
- Innowacja pedagogiczna ,,Pasje, zainteresowania zawody, poznajemy lepiej naszych rodziców- Robię to co lubię, lubię to co robię.” W gr IV
- Udział w międzyprzedszkolnym konkursie organizowanym przez INNEKO ,,Zielona szkoła- Zielone przedszkole”. Zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej do zbiórki surowców wtórnych, baterii oraz zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego. - Międzygrupowy konkurs z nagrodami na zbiórkę surowców wtórnych.
- Konkurs rodzinny pt. ,,Zdrowe rodzinne wierszowanie” na najzdrowszą rymowankę.
- Konkurs kulinarny ,,Pyszna zupa jarzynowa- raz, dwa, trzy i już gotowa”: Zachęcenie rodziców do spędzania jakościowego czasu ze swoimi dziećmi, propagowania zdrowego stylu życia przez ugotowanie zdrowej zupy razem z dziećmi, podzielenie się przepisami z innymi poprzez przygotowanie plakatu , wykonanie zdjęć, wystawę prac konkursowych.
- Występ z przedstawieniem jasełkowym do młodzieży z Warsztatu Terapii Zajęciowej.
- Rodzinny konkurs fotograficzny pt. ,,Spacerkiem po Gorzowie”
- Zajęcia z dogoterapii
- Przygotowanie gazetki pt. ,,Jesienne kuchcikowo” z ulotkami do zabrania do domu z pomysłami na zdrowe potrawy i przekąski. Zachęcanie po spędzania jakościowego czasu w domu.
- Konkurs Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego na stworzenie najciekawszej i najbardziej zróżnicowanej łąki kwietnej na terenie przedszkoli. II miejsce
- Konkurs recytatorski ,,Łamańce językowe” na przygotowanie w domu z rodzicami interpretacji znanych wierszy.
- Konkurs plastyczny rodzinny ,,Zdrowy tygrys- to ja!”
- Przedszkolny koncert kolęd z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- Zajęcia otwarte dla rodziców ,,Ozdoby świąteczne”, ,,Domki dla owadów”
- Kiermasz bożonarodzeniowy
- Zbiórki charytatywne
- Udział w Lubuskim przeglądzie Teatrzyków Przedszkolnych
- Wyjścia na spektakle w Teatrze im. J. Osterwy
- Zajęcia relaksacyjne oraz bajki terapeutyczne jako narzędzie do eliminowania negatywnych zachowań.
- Przygotowanie kącików relaksacyjnych w grupach przedszkolnych.
- Pozyskanie psychologa
- Prowadzenie Lekcji Ciszy- pedagogika Marii Montessori
- Informacja na temat monitorowania planu działań SzPZ:
- Rok szkolny 2019/2020
- Sposób monitorowania:
– badanie ankietowe dla rodziców;
– udział przedstawicieli Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego
nr 23 oraz pracowników niepedagogicznych w podsumowaniu projektu oraz pokazie prezentacji multimedialnej pt. ,,Działania zdrowotne w ramach współpracy polsko-niemieckiej”;
– obserwacja i rozmowy z dziećmi, nauczycielami i rodzicami;
– informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
– wykonywanie zdjęć;
– spotkania zespołu do spraw promocji zdrowia: sporządzenie planu, sporządzanie sprawozdania z efektów pracy zespołu;
– Śledzenie rozporządzeń Ministra Zdrowia, zarządzeń Sanepidu;
– Spotkanie z kierownikiem gospodarczym przedszkola w celu analizowania jadłospisów
i wprowadzenia nowych rozwiązań;
- Rok szkolny 2020/2021
- Sposób monitorowania:
– śledzenie rozporządzeń Ministra Zdrowia, zarządzeń Sanepidu.
-informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
– rozmowy z rodzicami na zebraniach grupowych.
- Rok szkolny 2021/2022
- Sposób monitorowania:
– obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;
– rozmowy z dziećmi;
– analiza wytworów dziecięcych (prace plastyczne, plastyczno-konstrukcyjne);
– obserwacja utrwalenia nawyków: gaszenia światła, zakręcania kranu, segregacja makulatury, przynoszenie nakrętek na zbiórkę;
– rozmowy z rodzicami;
– informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
– konkurs ekologiczny;
– zabawy dramowe oraz inscenizowane na temat proekologicznych zachowań.
- Rok szkolny 2022/2023
- Sposób monitorowania:
-obserwacja zachowań personelu w sytuacjach zadaniowych, sytuacjach trudnych;
– rozmowy z pracownikami;
– inicjowanie przez pracowników wydarzeń;
– coraz liczniejsze uczestnictwo w proponowanych działaniach i pozytywny odbiór.
- Rok szkolny 2023/2024
- Sposób monitorowania:
– obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;
– rozmowy z dziećmi;
– rozmowy z rodzicami.
– informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
- Informacja na temat monitorowania samopoczucia społeczności szkolnej:
- Rok szkolny 2019/2020
- Sposób monitorowania:
– obserwacja i rozmowa z dziećmi
– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola
– rozmowy z rodzicami o trudnościach przebywania w zamknięciu
– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach
- Wyniki monitorowania: Pandemia koronawirusa ma negatywny wpływ na samopoczucie wszystkich członków społeczności przedszkolnej.
- Rok szkolny 2020/2021
- Sposób monitorowania:
– obserwacja i rozmowa z dziećmi
– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola
– rozmowy z rodzicami
– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach
– analiza prac plastycznych dzieci
- Wyniki monitorowania: Zajęcia organizowane w ogrodzie przedszkolnym pozytywnie wpływają na samopoczucie dzieci.
- Rok szkolny 2021/2022
- Sposób monitorowania:
-obserwacja i rozmowa z dziećmi
– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola
– rozmowy z rodzicami
– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach
– obserwacja zachowań dzieci w różnych sytuacjach w przedszkolu i poza przedszkolem.
- Wyniki monitorowania: Dzieci mają poczucie większej sprawczości swoich działań co ma wpływ na ich zaangażowanie w dbanie o środowisko.
- Rok szkolny 2022/2023
- Sposób monitorowania:
– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola
– rozmowa z dyrektorką przedszkola
– analiza dokumentów
- Wyniki monitorowania: Spotkania, wyjścia i wycieczki integracyjne mają wpływ na nastawienie do pracy, polepszają klimat społeczny między pracownikami.
- Rok szkolny 2023/2024
- Sposób monitorowania:
-obserwacja i rozmowa z dziećmi
– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola
– rozmowy z rodzicami
– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach
- Wyniki monitorowania: Rodzice zwiększyli zaangażowanie w realizację projektów, konkursów, kiermaszy charytatywnych, zajęć otwartych. Czują się częścią społeczności przedszkolnej.
– Emocje dzieci pozwalają w większym stopniu po zwracanie się o pomoc do osoby dorosłych, oraz do rówieśników.
- Ewaluacja działań ujętych w planach SzPZ (narzędzia, wnioski):
- Rok szkolny 2019/2020
- Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): obserwacja, rozmowy i wywiady
z nauczycielkami oraz pracownikami niepedagogicznymi, wymiana spostrzeżeń, uwag między członkami zespołu promującego zdrowie, analiza dokumentów
- Wnioski z ewaluacji (wymienić):
– Pandemia koronawirusa SARS-Cov2 uniemożliwiła realizację planu pracy nastawionego na eliminację problemu priorytetowego.
– Przyjęto nowe cele wynikające z konieczności pracy w reżimie sanitarnym,
– Podjęto realizację działań nastawionych na przestrzeganie wytycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia Ministra Zdrowia dotyczących funkcjonowania placówek w pandemii, w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19.
- Efekty podjętych działań:
– Dzieci w dużym stopniu przestrzegają zasad higieny osobistej, prawidłowo myją dłonie.
– Rodzice w większości nie przyprowadzają dzieci z objawami chorobowymi do przedszkola.
– Znajomość procedur postępowania w sytuacji zagrożenia jakim jest pojawienie się przypadku zachorowania na korona wirusa.
– Zakaz wchodzenia rodziców do budynku przedszkola.
- Rok szkolny 2020/2021
- Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): obserwacja, rozmowy i wywiady
z nauczycielkami oraz pracownikami niepedagogicznymi, wymiana spostrzeżeń, uwag między członkami zespołu promującego zdrowie.
- Wnioski z ewaluacji (wymienić):
- Dzieci bardzo chętnie spędzają czas w ogrodzie przedszkolnym, domagają się pobytu na dworze.
- Należy kontynuować pielęgnację oraz uprawę ogrodów.
- Należy użyźnić glebę w ogródkach.
- W miarę możliwości należy systematycznie doposażyć plac w kolejny sprzęt sportowy, organizować kolejne zbiórki rowerków i hulajnóg (hulajnogi zużywają się
i psują).
- Efekty podjętych działań:
- Systematyczne zajęcia ruchowe z wykorzystanie sprzętu sportowego.
-
- Dzieci aktywnie korzystają z zakupionych sprzętów, zebranych rowerków i hulajnóg.
- Dzieci z zaangażowaniem uczestniczą w pracach gospodarskich w ogródkach.
- Dzieci próbują i zjadają wyhodowane plony.
- Zagospodarowanie terenów powstałych po wyburzeniu tarasów na ogródki
i warzywniki.
- Zaangażowanie rodziców oraz pracowników niepedagogicznych w powstanie
i pielęgnowanie ogrodów.
- Rok szkolny2021/2022
Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić):
– rozmowy, wywiady z nauczycielkami;
– analiza dokumentów (plany oraz sprawozdania z prowadzonych metod projektu, oraz metody edukacyjnej);
– obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;
– rozmowy z dziećmi;
– analiza wytworów dziecięcych (prace plastyczne, plastyczno-konstrukcyjne);
– obserwacja utrwalenia nawyków;
– rozmowy z rodzicami.
- Wnioski z ewaluacji (wymienić):
- Zajęcia przebiegały w przyjaznej atmosferze
- Kształtowano i podejmowano działania na rzecz ochrony środowiska w tym kształtowania postawy ekologicznej w zadowalającym stopniu.
- Rozwijano poczucie troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia (stan środowiska przyrodniczego).
- Aktywnie uczestniczono w poznawaniu przyrody poprzez bezpośrednią obserwację, eksperymentowanie.
- Zapoznawano z przyczynami i skutkami zanieczyszczenia środowiska (wód, powietrza, gleby);
- Zapoznawano z zasadami i sposobami ochrony środowiska;
- Włączano w akcje i działania proekologiczne;
- Kształtowano właściwe nawyki (oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów – w celu recyklingu);
- Nabywano opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
- Dzieci w zadawalającym stopniu opanowały wiedzę o środowisku przyrodniczym
w różnych porach roku i dostrzegają zmiany zachodzące w ekosystemach. - Prace przy realizacji zadań pobudzają rodziców do współpracy.
- Efekty podjętych działań:
- Poszerzono świadomość ekologiczną wśród dzieci, rodziców, personelu.
- Dzieci nabyły kompetencje czyli wiedzę, umiejętności i postawy w zakresie ochrony przyrody i świadomości proekologicznej, uprawy ogrodu.
- Uważnie słuchały bajek, żywo reagując na tekst i aktywnie uczestnicząc w rozmowach, dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, wiadomościami.
- Wzrost zainteresowania książkami o ekologii.
- Angażowały się w proponowane zadania.
- Szczególnie żywo reagowały na zabawy badawcze, eksperymenty, oraz udział
w prowadzeniu ogrodu: podlewanie, zbieranie plonów np. szczypiorku. - Często sięgały po książeczki o tematyce ekologii.
- Większa ilość dzieci myje dłonie w sposób oszczędzający wodę: zakręca wodę podczas pienienia mydła w dłoniach.
- Dzieci zjadały bądź próbowały warzywa uprawiane w przedszkolnym ogródku: szczypior, natkę pietruszki, szpinak, sałatę, rzodkiewkę, marchewkę, pomidorki koktajlowe, poziomki, jabłka.
- Nabycie nawyku codziennego podlewania.
- Segregują makulaturę w wyznaczonym miejscu, oraz wykorzystują zgromadzony tam papier oraz rolki do dowolnych działalności plastycznych.
- Wypracowanie nawyku zbierania odpadów, wraz z rodzicami przynosiły makulaturę, nakrętki oraz baterię na prowadzone zbiórki.
- Rok szkolny 2022/2023
- Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić):
-Rozmowy z pracownikami, obserwacja,
- Wnioski z ewaluacji (wymienić):
- Pracownicy chętnie brali udział w proponowanych działaniach, wyjściach, wycieczkach, spotkaniach.
- Kontynuowanie spotkań na zakończenie roku szkolnego z całą kadrą.
- Efekty podjętych działań:
- Pracownicy zgłaszają chęć udziału i organizacji kolejnych wycieczek, wyjść, spotkań integracyjnych.
- Pracownicy poprzez udział poprzez udział w proponowanych działaniach dbają o swój dobrostan.
- Rok szkolny 2023/2024
Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić):
-obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;
– rozmowy z dziećmi;
– rozmowy, wywiady z nauczycielkami
– analiza dokumentów (planów, sprawozdań)
- Wnioski z ewaluacji (wymienić):
- Wzrosła umiejętność dzieci nazywania i rozpoznawania emocji,
- Efekty podjętych działań:
- Dzieci chętniej mówią o swoich emocjach oraz je nazywają.
- Znają sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
- Wzrosły umiejętności interpersonalne oraz komunikowania się.
CZĘŚĆ II
- Opis stopnia akceptacji środowiska dla idei SzPZ (w tym stopień świadomości i zaangażowania Rady Pedagogicznej, rodziców, pracowników niepedagogicznych):
W naszym przedszkolu dużą wagę przykładamy do promocji zdrowia w jej jak najszerszym ujęciu. Równie ważne są więc zdrowie fizyczne, psychiczne, edukacja
w zakresie zdrowego odżywiania i higieny czy edukacja w zakresie ochrony środowiska.
W realizację zadań zaangażowane są nie tylko nauczycielki ale również pani dyrektor, pracownicy niepedagogiczni, kierowniczka gospodarcza. Zarówno dzieci jak i rodzice pozytywnie reagują na podejmowane przez nas działania, włączając się również
w proponowane inicjatywy. Rodzice dzieci nowoprzyjętych są informowani o statusie
i celach Przedszkola Promującego Zdrowie na pierwszym wrześniowym zebraniu z panią dyrektor. Naszym celem jest by jeszcze aktywniej włączać rodziców do współpracy
i zachęcać do wychodzenia z własnymi pomysłami.
- Informacja na temat szkoleń dla (wymienić szkolenia, podać rok):
- Rady Pedagogicznej:
- Szkolenie BHP 2019
- Terapia sensoryczna w przedszkolu 2021 WDN
- ,,Jak rozwijać motywację wewnętrzną dzieci w wieku przedszkolnym” 2021 WDN
- ,,Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej- zabawy taneczne w przedszkolu 2021 WDN
- ,,Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci”- organizacja ćwiczeń gimnastycznych WDN
- Sensoplastyka- zabawy integrujące grupę 2022 WDN
- Szkolenie z Pierwszej pomocy przedmedycznej – 2022
- Rada szkoleniowa: Obserwacja i terapia dzieci z zaburzeniami sensorycznymi- 2022
- Obserwacja i terapia dzieci z zaburzeniami sensorycznymi – Rada szkoleniowa -2022
- Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci- organizacja ćwiczeń gimnastycznych -2023 WDN
- Techniki żetonowe w pracy z dziećmi wykazującymi problemy wychowawcze- Rada szkoleniowa 2023
- Warsztat metodyczny nauczyciela przedszkola- ,,Dodać mu skrzydeł”- czyli wspieranie dziecka w budowaniu jego poczucia wartości-2023
- Konferencja metodyczna ,,Strażak Sam- to nie tylko bohater bajki” edukacja dzieci przedszkolnych w zakresie bezpieczeństwa. 2024
- Szkolenie Rady Pedagogicznej z zakresu standardów ochrony małoletnich na podstawie opracowania Fundacji ,,Dajemy Dzieciom Siłę”2024
- Rodziców:
- Adaptacje dziecka 3letniego- corocznie
- Wspieranie umiejętności wychowawczych rodziców poprzez wartościowe propozycje literackie i filmowe. 2022
- Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka 2023
- Samodzielny znaczy niezależny- propozycje angażowania dziecka w wieku 3-6 lat do prac domowych. 2024
- Pracowników niepedagogicznych:
- Szkolenie BHP 2019
- Procedury żywienia dzieci z nietolerancją glutenu
- Dziecko z cukrzycą- żywienie w przedszkolu
- Żywienie dziecka z fenyloketonurią
- Szkolenie z Pierwszej pomocy przedmedycznej – 2022
- Informacja na temat współpracy z rodzicami
- Udział w innowacji pedagogicznej ,,Pasje, zainteresowania, zawody naszych rodziców”- prezentowanie swoich zawodów, zainteresowań podczas wycieczek do miejsc pracy, lub zajęć prowadzonych w przedszkolu.
- Bohater tygodnia- organizowanie przez rodziców zajęć: plastycznych, sportowych, tematycznych, kulinarnych, prezentowanie swoich zawodów, spotkania z domowymi pupilami.
- Zajęcia otwarte: m. inn ,,Wielki prehistoryczny Quiz”, ,,Domki dla owadów”, ,,Dekoracje świąteczne”.
- Współpraca z Radą Rodziców.
- Godziny konsultacyjne dla rodziców, w czasie pandemii w formie telefonicznej.
- Pomoc w organizacji imprez różnego typu np. występów, festynów, konkursów.
- Czytanie na drugie śniadanie.
- Organizacja zbiórki charytatywnej.
- Organizacja loterii fantowej.
- Współpraca przy zaaranżowaniu ogrodów przedszkolnych.
- Pomoc w pozyskaniu środków na plac sensoryczny.
- Zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej, całych rodzin w akcję Zielona szkoła- Zielone przedszkole.
- Organizowanie Zdrowych rodzinek.
- Informacja na temat współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- Biblioteka Publiczna im. Koszałka Opałka– cykliczne spotkania, słuchanie wybranej literatury, udział dzieci z konkursach plastycznych oraz zajęciach organizowanych przez bibliotekę. Grupowe wypożyczanie książek, pomoc w realizacji programu ,,Dziecko
w świecie książki”, udział w warsztatach plastycznych przy współpracy pani Bożeny Wieczorek - Teatr im. Juliusza Osterwy– udział dzieci w warsztatach teatralnych prowadzonych przez aktorów, udział w przeglądzie Teatrzyków Przedszkolnych;
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorzowie Wlkp.- prowadzenie przesiewowych badań słuchu i wzroku w grupach 5 i 6-latków, konsultacje, pomoc
w prowadzeniu obserwacji; - Schronisko ,,Azorki”- udział w akcji charytatywnej- zbiórka karmy dla schroniska;
- Urząd Miasta (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa -realizacja projektu ,,Mój Pierwszy Warzywnik”, ,,Konkurs na najciekawszą łąkę kwietną”- dostarczenie ziemi, nasion, pozyskanie gadżetów- maskotek Stefanii Gorzowskiej, książek;
- INNEKO– udział w akcji ,,Zielona szkoła- Zielone przedszkole” I miejsce
- Urząd Wojewódzki– Centrum Powiadamiania Ratunkowego: wycieczka, zajęcia dotyczące
- Współpraca ze służbami: Komenda Miejska Straży Pożarnej, Komenda Miejska Policji, Stacja Pogotowia Ratunkowego, Ratownik Medyczny
- Nadleśnictwo Kłodawa: leśne ścieżki edukacyjne, zajęcia z leśniczymi
CZĘŚĆ III
Opis sposobu współpracy szkoły ze służbą zdrowia:
podolożki z Medyka
stomatolog higienistka dentystyczna asystentka stomatologiczna ratownik medyczny ratownik wodny pielęgniarka stacja pogotowia ratownictwa Wojewódzką Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Gorzowie Wlkp. |
CZĘŚĆ IV
Dokumentacja z przebiegu pracy SzPZ (wymienić nazwy dokumentów):
- Plan pracy zespołu ds. promocji zdrowia
- Sprawozdanie koordynatora zespołu ds. promocji zdrowia
- Raport końcowy z autoewaluacji placówki w roku szkolnym 2018/2019
Podpis dyrektora: Podpis koordynatora przedszkolnego:
Jolanta Talaska Magdalena Marciniak
Gorzów Wlkp. 11.10.2024 r.
miejscowość data