24 listopada 2024

RAPORT PODSUMOWUJĄCE DZIAŁANIA PLACÓWKI W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA

Nazwa szkoły/placówki: Przedszkole Miejskie nr 23 w Gorzowie Wielkopolskim
im.  Małego Tygryska Pietrka
Adres: Ul. Wróblewskiego 32 

66-400 Gorzów Wlkp.

Telefon: E-mail: p23@edu.gorzow.pl Strona www: tygrysek.gorzow.pl
Imię i nazwisko dyrektora szkoły/placówki Jolanta Talaska
Imię i nazwisko szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia Magdalena Marciniak

 CZĘŚĆ I

(obejmuje okres ostatnich pięciu lat)

  • Wyniki diagnozy:
  1. Narzędzia użyte do diagnozy w ostatnich  latach (wymienić): 
  • Rok szkolny 2019/2020
  • Narzędzia: badania ankietowe dla rodziców i pracowników, raport końcowy z ewaluacji całościowej , rozmowa, obserwacja, analiza dokumentów

 

  • Rok szkolny 2020/2021
  • Narzędzia: raport końcowy z ewaluacji całościowej, rozmowa i wywiad z nauczycielkami i dyrektorką przedszkola

 

  • Rok szkolny 2021/2022
  • Narzędzia: analiza dokumentów (Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022: Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne), wywiad
    z nauczycielkami i dyrektorką, obserwacja dzieci.

 

  • Rok szkolny 2022/2023
  • Narzędzia: rozmowy z nauczycielkami oraz dyrektorką, analiza dokumentów (sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego dyrektora ), obserwacja.

 

  • Rok szkolny 2023/2024
  • Narzędzia: wywiad z nauczycielami i dyrektorem, obserwacja dzieci, rozmowy
    z rodzicami m. in. podczas godzin konsultacyjnych, analiza dokumentów (plany pracy, plan roczny, koncepcja pracy przedszkola), arkusz obserwacji dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

 

  • Opis problemów priorytetowych:

Wyłonione w ostatnich latach problemy priorytetowe (wymienić):

 

  • Rok szkolny 2019/2020

   Wyłoniony problem priorytetowy:
Zorganizowanie warsztatów i zajęć dla rodziców i dziadków.
Pozyskiwanie do współpracy rodziców oraz dziadków wykonujących zawody mające wpływ na szeroko rozumiane zdrowie.

  • Rok szkolny 2020/2021

     Wyłoniony problem priorytetowy: 

 Utrzymujący się czas pandemii, zamknięcie w domach negatywnie wpływa na ilość     aktywności fizycznej podejmowanej przez dzieci.

Zachęcanie nauczycielek do planowania i przeprowadzania zorganizowanych form   ruchowych na placu zabaw, oraz spędzania czasu w ogrodzie przedszkolnym.

 

  • Rok szkolny 2021/2022

Wyłoniony problem priorytetowy: 

Tygrysy są EKO- rozwijanie u dzieci postaw odpowiedzialności za środowisko naturalne w najbliższym otoczeniu.

 

  • Rok szkolny 2022/2023

Wyłoniony problem priorytetowy: 

Konieczność umacniania dobrostanu psychicznego pracowników. Duża absencja  chorobowa większości nauczycielek, zmęczenie nauczycielek dużą ilością nadgodzin, trudności w realizowaniu planu działań ze względu na dużą nieobecność, negatywnie wpływają na motywację i samopoczucie. 

 

  • Rok szkolny 2023/2024

Wyłoniony problem priorytetowy: Słaba odporność emocjonalna dzieci.

Zachęcenie rodziców do spędzania jakościowego czasu ze swoimi dziećmi, propagowania zdrowego stylu życia. Wdrażanie do radzenia sobie z własnymi słabościami.

 

  • Sprawozdanie z realizacji planów działań PPZ mających na celu rozwiązanie problemu priorytetowego:


  • Rok szkolny 2019/2020
  • Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego:
  • Podsumowanie projektu polsko-niemieckiego prowadzonego z przedszkolem Kita Sonnenhugel z Eisenhuttenstadt, pod hasłem ,,Zabawy z tygrysem”. Na uroczystość przybyły Wojewódzki koordynator Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie pani Anna Żarnowska oraz Jadwiga Krzewska-Gordziejewska z Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, goście z Niemiec, przedstawiciele Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego nr 23 oraz pracownicy niepedagogiczni. Przedstawiono prezentację multimedialną pt. ,,Działania zdrowotne w ramach współpracy polsko-niemieckiej”. 
  • opracowanie ankiety, oraz przeprowadzenie badania potrzeb rodziców i pracowników w zakresie rozwijania kompetencji do dbałości o zdrowie. Na podstawie otrzymanych wyników przygotowano propozycji zajęć z zakresu wskazanego przez rodziców (Zdrowie odżywianie, Agresja, Bezpieczeństwo w codziennym życiu Higiena pracy
    i odpoczynku, Higiena osobista, Edukacja seksualna), warsztaty dla rodziców (Zajęcia taneczne, Joga, Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka, W co się bawić z dzieckiem w domu). Stworzono scenariusze zajęć otwartych dla babci i dziadków pt. ,,Wnuki swoje kochamy, więc o zdrowie ich dbamy”.
  • Prowadzono tablicę informacyjną w korytarzu przedszkola, na której umieszczane są informacje na temat zdrowia np. o zdrowotnych właściwościach buraka,  pomysły na zdrowe przekąski, czy przepisy na domowe sposoby leczenia przeziębienia
    i sporządzania syropów z buraka, cebuli, imbiru i cytryny.

 

       Realizacja planu działań z zakresu Przedszkola Promującego Zdrowie została zatrzymana przez pandemię koronawirusa SARS-Cov2. W związku z charakterem wyznaczonych działań mających na celu usunięcie przyczyn problemu priorytetowego, które były w swej istocie nastawione na bezpośredni kontakt, zapraszanie rodziców, dziadków na zajęcia, spotkania w przedszkolu, nie mogły zostać zrealizowane. Ze względu na obostrzenia dotyczące bezpieczeństwa, wyznaczono nowe cele i skupiono się na realizacji zadań wynikających z nauczania on-line, oraz pracy w reżimie sanitarnym.

 

  • W pracy zdalnej umieszczanie elementów szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej jak np. zachęcanie do przyrządzania z dziećmi zdrowych posiłków, zamieszczano przepisy kulinarne, proponowano zestawy ćwiczeń gimnastycznych i ruchowych.
  • Podczas pracy w reżimie sanitarnym największy nacisk położono na przestrzeganie wytycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia Ministra Zdrowia dotyczących funkcjonowania placówek w pandemii, w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19.
  •  Nacisk został nałożony na przestrzeganie zasad higieny:
  • bajka terapeutyczna ,,Niedobry wirus”: zajęcia w każdej grupie dotyczące właściwego funkcjonowania w czasie reżimu sanitarnego związanego z SARS Cov-2;
  • przygotowanie miejsc do dezynfekcji rąk;
  • instrukcje i piktogramy w toaletach dotyczące prawidłowego mycia rąk;
  • wyrabianie nawyku kaszlenia w łokieć i mycia dłoni zaraz po wejściu do sali;
  • pogadanki i zabawy utrwalające prawidłowy sposób mycia rąk, plakaty przygotowane przez dzieci;
  • umożliwienie i zachęcanie do codziennego pobytu na placu zabaw przedszkolnych: podział placu zabaw na mniejsze sekcje, osobnego dla każdej grupy;
  • zaopatrzenie każdej sali w środki ochrony osobistej: maseczki, żele do dezynfekcji, przyłbice dla nauczycielek, termometry.

 

  • Rok szkolny 2020/2021
  • Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
  • Przedstawienie zarysu planu działań podczas Rady Pedagogicznej.
  • Zorganizowanie akcji zbiórki rowerków biegowych, hulajnóg, ochraniaczy.
  • Przeprowadzenie zajęć w poszczególnych grupach z wykorzystaniem rowerków biegowych i hulajnóg w ogrodzie przedszkolnym.
  • Organizacja kolejnej edycji Biegu Tygrysa na terenie przedszkola.
  • Wyznaczenie terenu w ogrodzie przedszkolnym, do przeprowadzania zabaw terenowych: toru przeszkód i wyścigu rzędów.
  • Doposażenie placu zabaw w sprzęty terenowe oraz zakup sprzętu gimnastycznego ze środków Rady Rodziców.
  •  Zagospodarowanie ogródków przy grupach nr.2-5
  • Zorganizowanie przedszkolnego konkursu ,,Tajemniczy ogród” – na najciekawszy, najbardziej zadbany i różnorodny ogród.
  • Działania gospodarskie w ogrodach przedszkolnych: kopanie, sadzenie, sianie  podlewanie, obserwacje przyrodnicze, zbieranie plonów.
  • Zajęcia edukacyjne poszerzające wiedzę dzieci na temat uprawy ogrodu, hodowli roślin, ziół, kwiatów, owoców, warzyw.
  • Zakładanie ,,zielonych ogródków w salach”.
  • Dzień Sportu- szereg stacji sportowych.
  • Realizacja programu pt. ,,Tajemnice wody” w grupie IV
  • Udział w konkursie organizowanym przez Urząd Miasta pt. ,,Mój pierwszy warzywnik”. 
  • Zorganizowanie galerii zdjęć pt. ,,Rodzina na łonie natury” w gr Ia

 

  • Rok szkolny2021/2022
  • Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego

– metoda projektu: Tygrysy odkrywają przyrodą w grupie I

– metoda projektu Tygrysy odkrywają przyrodę w grupie II

– metoda projektu: Mali przyrodnicy gr IIa

– metoda edukacji Ekologicznej ..Mały Ekoludek” gr III

– metoda projektu: Eko-odjazdowy eksperyment naukowy” gr IIIa

–  metoda projektu : Ze Stefanią uczymy się ekologii gr IV

W ramach realizacji wyżej wymienionych projektów w każdej grupie  podejmowano najróżniejsze działania, zajęcia i zabawy:

  • Udział w akcji ,,Sprzątanie świata”- zbieranie śmieci w najbliższej okolicy przedszkola.
  • Obchody Światowego Dnia Wody.
  • Udział w konkursie organizowanym przez Urząd Miasta pt. ,,Jestem moim ulubionym    regionalnym owocem lub warzywem”- I nagroda.
  •  Organizacja balu ,,Jestem moim ulubionym regionalnym owocem lub warzywem”
  • Wycieczka do lasu, spotkanie z leśniczym.
  • Regularne spacery do parku, obserwacje przyrodnicze w różnych porach roku.
  • Przygotowywanie przetworów owocowych i warzywnych z dziećmi w grupach.
  • Występ dla rodziców o tematyce przyrodniczej. Zaangażowanie rodziców
    w przygotowanie strojów. 
  • Wykonanie albumów przyrodniczych przy współpracy z rodzicami- zielników, atlasu drzew liściastych i owocowych.
  • Zaangażowanie rodziców w dostarczanie: ziemi, sadzonek,  nasion do ogródka przedszkolnego.
  • Zabawa dydaktyczna ,,Segregujemy śmieci”.
  • Kącik małego badacza”- zabawy badawcze.
  • ,,Oszczędzamy wodę” dyskusja oraz praca w grupach,  stworzenie plakatów zachęcających do wdrażania zachowań pozwalających oszczędzać wodę.
  • Pokaz filmiku edukacyjnego (,,Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze?”, ,,Czym jest smog.”, ,,Segregacja śmieci dla dzieci”).
  • Zajęcia praktyczno-gospodarcze ,,Zakładamy zielone hodowle” :sienie rzeżuchy na wacie, hodowanie kiełek w specjalnej kiełkownicy, sadzenie w ziemi cebulek.
  • Założenie grupowego warzywnika, oraz rabat kwiatowych: aktywne prace związane
    z uprawą ogrodów przedszkolnych.

 

  • Rok szkolny 2022/2023
  • Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
  • Zorganizowanie uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej dla pracowników oraz emerytowanych pracowników.
  • Wycieczka pracowników i emerytów do Torunia.
  •  Organizacja spotkania pracowniczego z poczęstunkiem z okazji zakończenia roku szkolnego.
  •  Przedszkolne kolędowanie.

 

  • Rok szkolny2023/2024
  • Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego
  • Innowacja pedagogiczna  ,,W Królestwie uczuć” w gr III
  • Innowacja pedagogiczna ,,Pasje, zainteresowania zawody, poznajemy lepiej naszych rodziców- Robię to co lubię, lubię to co robię.” W gr IV
  • Udział w międzyprzedszkolnym konkursie organizowanym przez INNEKO ,,Zielona szkoła- Zielone przedszkole”. Zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej do zbiórki surowców wtórnych, baterii oraz zużytego sprzętu elektrycznego
    i elektronicznego.
  •  Międzygrupowy konkurs z nagrodami na zbiórkę surowców wtórnych.
  • Konkurs rodzinny pt. ,,Zdrowe rodzinne wierszowanie” na najzdrowszą rymowankę.
  • Konkurs kulinarny ,,Pyszna zupa jarzynowa- raz, dwa, trzy i już gotowa”: Zachęcenie rodziców do spędzania jakościowego czasu ze swoimi dziećmi, propagowania zdrowego stylu życia przez ugotowanie zdrowej zupy razem z dziećmi, podzielenie się przepisami z innymi poprzez przygotowanie plakatu , wykonanie zdjęć, wystawę prac konkursowych.
  • Występ z przedstawieniem jasełkowym do młodzieży z Warsztatu Terapii Zajęciowej.
  • Rodzinny konkurs fotograficzny pt. ,,Spacerkiem po Gorzowie”
  •  Zajęcia z dogoterapii
  • Przygotowanie gazetki pt. ,,Jesienne kuchcikowo” z ulotkami do zabrania do domu z  pomysłami na zdrowe potrawy i przekąski. Zachęcanie po spędzania jakościowego czasu w domu. 
  • Konkurs Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego  na  stworzenie najciekawszej i najbardziej zróżnicowanej łąki kwietnej na terenie przedszkoli. II miejsce
  • Konkurs recytatorski ,,Łamańce językowe” na przygotowanie w domu z rodzicami interpretacji znanych wierszy.
  •  Konkurs plastyczny rodzinny ,,Zdrowy tygrys- to ja!”
  •  Przedszkolny koncert kolęd z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
  • Zajęcia otwarte dla rodziców ,,Ozdoby świąteczne”, ,,Domki dla owadów”
  •  Kiermasz bożonarodzeniowy
  •  Zbiórki charytatywne
  •  Udział w Lubuskim przeglądzie Teatrzyków Przedszkolnych 
  •  Wyjścia na spektakle w Teatrze im. J. Osterwy
  •  Zajęcia relaksacyjne oraz bajki terapeutyczne jako narzędzie do eliminowania negatywnych zachowań. 
  • Przygotowanie kącików relaksacyjnych w grupach przedszkolnych.
  •  Pozyskanie psychologa
  •  Prowadzenie Lekcji Ciszy- pedagogika Marii Montessori

 

  • Informacja na temat monitorowania planu działań SzPZ:
  • Rok szkolny 2019/2020
  • Sposób monitorowania:

badanie ankietowe dla rodziców;

– udział przedstawicieli Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego
nr 23 oraz pracowników niepedagogicznych w podsumowaniu projektu oraz pokazie prezentacji multimedialnej pt. ,,Działania zdrowotne w ramach współpracy polsko-niemieckiej”; 

– obserwacja i rozmowy z dziećmi, nauczycielami i rodzicami;

– informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

– wykonywanie zdjęć;

– spotkania zespołu do spraw promocji zdrowia: sporządzenie planu, sporządzanie sprawozdania z efektów pracy zespołu;

– Śledzenie rozporządzeń Ministra Zdrowia, zarządzeń Sanepidu;

– Spotkanie z kierownikiem gospodarczym przedszkola w celu analizowania jadłospisów
i wprowadzenia nowych rozwiązań;

 

  • Rok szkolny 2020/2021
  • Sposób monitorowania:

     – śledzenie rozporządzeń Ministra Zdrowia, zarządzeń Sanepidu.

-informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na  posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

– rozmowy z rodzicami na zebraniach grupowych.

 

  • Rok szkolny 2021/2022
  • Sposób monitorowania:

–  obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;

– rozmowy z dziećmi;

– analiza wytworów dziecięcych (prace plastyczne, plastyczno-konstrukcyjne);

– obserwacja utrwalenia nawyków: gaszenia światła, zakręcania  kranu, segregacja  makulatury, przynoszenie nakrętek na zbiórkę;

– rozmowy z rodzicami;

– informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na   posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

– konkurs ekologiczny;

– zabawy dramowe oraz inscenizowane na temat proekologicznych zachowań.

 

  • Rok szkolny 2022/2023
  • Sposób monitorowania:

-obserwacja zachowań personelu w sytuacjach zadaniowych, sytuacjach  trudnych;
– rozmowy z pracownikami;

– inicjowanie przez pracowników wydarzeń;

– coraz liczniejsze uczestnictwo w proponowanych działaniach i pozytywny odbiór.

 

  • Rok szkolny 2023/2024
  • Sposób monitorowania:

–  obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;

– rozmowy z dziećmi;

      – rozmowy z rodzicami.

     – informacja na temat podejmowanych działań w zakresie promocji zdrowia na  posiedzeniach Rady Pedagogicznej,

 

  • Informacja na temat monitorowania samopoczucia społeczności szkolnej:
  • Rok szkolny 2019/2020
  • Sposób monitorowania: 

– obserwacja i rozmowa z dziećmi

– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola

– rozmowy z rodzicami o trudnościach przebywania w zamknięciu

– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach

  • Wyniki monitorowania: Pandemia koronawirusa ma negatywny wpływ na samopoczucie wszystkich członków społeczności przedszkolnej. 

 

  • Rok szkolny 2020/2021
  • Sposób monitorowania: 

– obserwacja i rozmowa z dziećmi

– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola

– rozmowy z rodzicami

– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach

– analiza prac plastycznych dzieci

  • Wyniki monitorowania: Zajęcia organizowane w ogrodzie przedszkolnym pozytywnie wpływają na samopoczucie dzieci.

 

  • Rok szkolny 2021/2022
  • Sposób monitorowania:

-obserwacja i rozmowa z dziećmi

– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola

– rozmowy z rodzicami

– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach

– obserwacja zachowań dzieci w różnych sytuacjach w przedszkolu i poza przedszkolem.

  • Wyniki monitorowania: Dzieci mają poczucie większej sprawczości swoich działań co ma wpływ na ich zaangażowanie w dbanie o środowisko.

 

  • Rok szkolny 2022/2023
  • Sposób monitorowania:

– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola

– rozmowa z dyrektorką przedszkola

– analiza dokumentów

  • Wyniki monitorowania: Spotkania, wyjścia i wycieczki integracyjne mają wpływ na nastawienie do pracy, polepszają klimat społeczny między pracownikami.

 

  • Rok szkolny 2023/2024
  • Sposób monitorowania:

-obserwacja i rozmowa z dziećmi

– obserwacja, wywiady, rozmowy z nauczycielkami, pracownikami przedszkola

– rozmowy z rodzicami

– obserwacja procesu adaptacyjnego w najmłodszych grupach

  • Wyniki monitorowania: Rodzice zwiększyli zaangażowanie w realizację projektów, konkursów, kiermaszy charytatywnych, zajęć otwartych. Czują się częścią społeczności przedszkolnej.

Emocje dzieci pozwalają w większym stopniu po zwracanie się o pomoc do osoby dorosłych, oraz do rówieśników.

 

  • Ewaluacja  działań ujętych w planach SzPZ (narzędzia, wnioski): 
  • Rok szkolny 2019/2020
  • Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): obserwacja, rozmowy i wywiady
    z nauczycielkami oraz pracownikami niepedagogicznymi, wymiana spostrzeżeń, uwag między członkami zespołu promującego zdrowie, analiza dokumentów

 

  • Wnioski z ewaluacji (wymienić): 

– Pandemia koronawirusa SARS-Cov2 uniemożliwiła realizację planu pracy nastawionego na eliminację problemu priorytetowego.

– Przyjęto nowe cele wynikające z konieczności pracy w reżimie sanitarnym, 

– Podjęto realizację działań nastawionych na przestrzeganie wytycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia Ministra Zdrowia dotyczących funkcjonowania placówek w pandemii, w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się pandemii Covid-19.

 

  • Efekty podjętych działań:

– Dzieci w dużym stopniu przestrzegają zasad higieny osobistej, prawidłowo myją dłonie.

– Rodzice w większości nie przyprowadzają dzieci z objawami chorobowymi do przedszkola.

– Znajomość procedur postępowania w sytuacji zagrożenia jakim jest pojawienie się przypadku zachorowania na korona wirusa.

– Zakaz wchodzenia rodziców do budynku przedszkola.

 

  • Rok szkolny 2020/2021
  • Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): obserwacja, rozmowy i wywiady
    z nauczycielkami oraz pracownikami niepedagogicznymi, wymiana spostrzeżeń, uwag między członkami zespołu promującego zdrowie.

 

  • Wnioski z ewaluacji (wymienić): 
  • Dzieci bardzo chętnie spędzają czas w ogrodzie przedszkolnym, domagają się pobytu na dworze.
  • Należy kontynuować pielęgnację oraz uprawę ogrodów.
  • Należy użyźnić glebę w ogródkach.
  • W miarę możliwości należy systematycznie doposażyć plac w kolejny sprzęt sportowy, organizować kolejne zbiórki rowerków i hulajnóg (hulajnogi zużywają się 

i psują).

 

  • Efekty podjętych działań:
  • Systematyczne zajęcia ruchowe z wykorzystanie sprzętu sportowego.
    • Dzieci aktywnie korzystają z zakupionych sprzętów, zebranych rowerków i hulajnóg.
    • Dzieci z zaangażowaniem uczestniczą w pracach gospodarskich w ogródkach.
    • Dzieci próbują i zjadają wyhodowane plony.
    • Zagospodarowanie terenów powstałych po wyburzeniu tarasów na ogródki
      i warzywniki. 
  • Zaangażowanie rodziców oraz pracowników niepedagogicznych w powstanie
    i pielęgnowanie ogrodów.

 

  • Rok szkolny2021/2022

Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): 

– rozmowy, wywiady z nauczycielkami;

– analiza dokumentów (plany oraz sprawozdania z prowadzonych metod projektu, oraz  metody edukacyjnej);

– obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;

– rozmowy z dziećmi;

– analiza wytworów dziecięcych (prace plastyczne, plastyczno-konstrukcyjne);

– obserwacja utrwalenia nawyków;

– rozmowy z rodzicami.

 

  • Wnioski z ewaluacji (wymienić):
  • Zajęcia przebiegały w przyjaznej atmosferze
  • Kształtowano i podejmowano działania na rzecz ochrony środowiska w tym kształtowania postawy ekologicznej w zadowalającym stopniu.
  • Rozwijano poczucie troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia (stan środowiska przyrodniczego). 
  • Aktywnie uczestniczono w poznawaniu przyrody poprzez bezpośrednią obserwację, eksperymentowanie.
  • Zapoznawano z przyczynami i skutkami zanieczyszczenia środowiska (wód, powietrza, gleby);
  • Zapoznawano z zasadami i sposobami ochrony środowiska;
  • Włączano w akcje i działania proekologiczne;
  • Kształtowano właściwe nawyki (oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów – w celu recyklingu);
  • Nabywano opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
  • Dzieci w zadawalającym stopniu opanowały wiedzę o środowisku przyrodniczym
    w różnych porach roku i dostrzegają zmiany zachodzące w ekosystemach.
  • Prace przy realizacji zadań pobudzają rodziców do współpracy.

 

  • Efekty podjętych działań:
  • Poszerzono  świadomość ekologiczną wśród dzieci, rodziców, personelu.
  • Dzieci nabyły kompetencje czyli wiedzę, umiejętności i postawy w zakresie ochrony przyrody i świadomości proekologicznej, uprawy ogrodu.
  • Uważnie słuchały bajek, żywo reagując na tekst i aktywnie uczestnicząc w rozmowach, dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, wiadomościami.
  • Wzrost zainteresowania książkami o ekologii.
  • Angażowały się w proponowane zadania.
  • Szczególnie żywo reagowały na zabawy badawcze, eksperymenty, oraz udział
    w prowadzeniu ogrodu: podlewanie, zbieranie plonów np. szczypiorku.
  • Często sięgały po książeczki o tematyce ekologii. 
  • Większa ilość dzieci myje dłonie w sposób oszczędzający wodę: zakręca wodę podczas pienienia mydła w dłoniach. 
  • Dzieci zjadały bądź próbowały warzywa uprawiane w przedszkolnym ogródku: szczypior, natkę pietruszki, szpinak, sałatę, rzodkiewkę, marchewkę, pomidorki koktajlowe, poziomki, jabłka. 
  • Nabycie nawyku codziennego podlewania. 
  • Segregują makulaturę w wyznaczonym miejscu, oraz wykorzystują zgromadzony tam papier oraz rolki do dowolnych działalności plastycznych. 
  • Wypracowanie nawyku zbierania odpadów, wraz z rodzicami przynosiły makulaturę, nakrętki oraz baterię na prowadzone zbiórki.

 

  • Rok szkolny 2022/2023
  • Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): 

-Rozmowy z pracownikami, obserwacja, 

  • Wnioski z ewaluacji (wymienić): 
  • Pracownicy chętnie brali udział w proponowanych działaniach, wyjściach, wycieczkach,  spotkaniach.
  • Kontynuowanie spotkań na zakończenie roku szkolnego z całą kadrą.
  • Efekty podjętych działań:
  • Pracownicy zgłaszają chęć udziału i organizacji kolejnych wycieczek, wyjść, spotkań integracyjnych. 
  • Pracownicy poprzez udział poprzez udział w proponowanych działaniach dbają o swój dobrostan.

 

  • Rok szkolny 2023/2024

Narzędzia użyte do ewaluacji (wymienić): 

-obserwacja zachowań dzieci podczas zajęć;

– rozmowy z dziećmi;

– rozmowy, wywiady z nauczycielkami

– analiza dokumentów (planów, sprawozdań)

 

  • Wnioski z ewaluacji (wymienić): 
  • Wzrosła umiejętność dzieci nazywania i rozpoznawania emocji,  
  • Efekty podjętych działań: 
  • Dzieci chętniej mówią o swoich emocjach oraz je nazywają.
  •  Znają sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
  • Wzrosły umiejętności interpersonalne oraz komunikowania się.

 

CZĘŚĆ II

  • Opis stopnia akceptacji środowiska dla idei SzPZ (w tym stopień świadomości i zaangażowania Rady Pedagogicznej, rodziców, pracowników niepedagogicznych):

 

       W naszym przedszkolu dużą wagę przykładamy do promocji zdrowia w jej jak najszerszym ujęciu. Równie ważne są więc zdrowie fizyczne, psychiczne, edukacja
w zakresie zdrowego odżywiania i higieny czy edukacja w zakresie ochrony środowiska.
W realizację zadań zaangażowane są nie tylko nauczycielki ale również pani dyrektor, pracownicy niepedagogiczni, kierowniczka gospodarcza. Zarówno dzieci jak i rodzice pozytywnie reagują na podejmowane przez nas działania, włączając się również
w proponowane inicjatywy. Rodzice dzieci nowoprzyjętych są informowani o statusie
i celach Przedszkola Promującego Zdrowie na pierwszym wrześniowym zebraniu z panią dyrektor. Naszym celem jest by jeszcze aktywniej włączać rodziców do współpracy
i zachęcać do wychodzenia z własnymi pomysłami.

  • Informacja na temat szkoleń dla (wymienić szkolenia, podać rok):

 

  • Rady Pedagogicznej: 
  • Szkolenie BHP 2019
  • Terapia sensoryczna w przedszkolu 2021 WDN
  • ,,Jak rozwijać motywację wewnętrzną dzieci w wieku przedszkolnym” 2021 WDN
  • ,,Rozwijanie  koordynacji słuchowo-ruchowej- zabawy taneczne w przedszkolu 2021 WDN
  • ,,Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci”- organizacja ćwiczeń gimnastycznych WDN
  • Sensoplastyka- zabawy integrujące grupę 2022 WDN
  • Szkolenie z Pierwszej pomocy przedmedycznej – 2022
  • Rada szkoleniowa: Obserwacja i terapia  dzieci z zaburzeniami sensorycznymi- 2022
  • Obserwacja i terapia dzieci z zaburzeniami sensorycznymi – Rada szkoleniowa -2022
  •  Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci- organizacja ćwiczeń gimnastycznych -2023 WDN
  • Techniki żetonowe w pracy z dziećmi wykazującymi problemy wychowawcze- Rada szkoleniowa 2023
  • Warsztat metodyczny nauczyciela przedszkola- ,,Dodać mu skrzydeł”- czyli wspieranie dziecka w budowaniu jego poczucia wartości-2023
  • Konferencja metodyczna ,,Strażak Sam- to nie tylko bohater bajki” edukacja dzieci przedszkolnych w zakresie bezpieczeństwa. 2024
  • Szkolenie Rady Pedagogicznej z zakresu standardów ochrony małoletnich na podstawie opracowania Fundacji ,,Dajemy Dzieciom Siłę”2024

 

  • Rodziców: 
  • Adaptacje dziecka 3letniego- corocznie
  • Wspieranie umiejętności wychowawczych rodziców poprzez wartościowe propozycje literackie i filmowe. 2022
  • Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka 2023
  • Samodzielny znaczy niezależny- propozycje angażowania dziecka  w wieku 3-6 lat do prac domowych. 2024

 

  • Pracowników niepedagogicznych: 
  • Szkolenie BHP 2019
  • Procedury żywienia dzieci z  nietolerancją glutenu
  • Dziecko z cukrzycą- żywienie w przedszkolu
  • Żywienie dziecka z fenyloketonurią
  • Szkolenie z Pierwszej pomocy przedmedycznej – 2022

 

  • Informacja na temat współpracy z rodzicami 

 

  • Udział w innowacji pedagogicznej ,,Pasje, zainteresowania, zawody naszych rodziców”- prezentowanie swoich zawodów, zainteresowań podczas wycieczek do miejsc pracy, lub zajęć prowadzonych w przedszkolu.
  • Bohater tygodnia- organizowanie przez rodziców zajęć: plastycznych, sportowych, tematycznych, kulinarnych, prezentowanie swoich zawodów, spotkania z domowymi pupilami.
  • Zajęcia otwarte: m. inn ,,Wielki prehistoryczny Quiz”, ,,Domki dla owadów”, ,,Dekoracje świąteczne”.
  • Współpraca z Radą Rodziców.
  • Godziny konsultacyjne dla rodziców, w czasie pandemii w formie telefonicznej.
  • Pomoc w organizacji imprez różnego typu np. występów, festynów, konkursów.
  • Czytanie na drugie śniadanie.
  • Organizacja zbiórki charytatywnej.
  • Organizacja loterii fantowej.
  • Współpraca przy zaaranżowaniu ogrodów przedszkolnych.
  • Pomoc w pozyskaniu środków na plac sensoryczny.
  • Zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej, całych rodzin w akcję Zielona szkoła- Zielone przedszkole.
  • Organizowanie Zdrowych rodzinek.

 

  • Informacja na temat współpracy ze środowiskiem lokalnym:

 

  • Biblioteka Publiczna im. Koszałka Opałka– cykliczne spotkania, słuchanie wybranej literatury, udział dzieci z konkursach plastycznych oraz zajęciach organizowanych przez bibliotekę. Grupowe wypożyczanie książek, pomoc w realizacji programu ,,Dziecko
    w świecie książki”, udział w warsztatach plastycznych przy współpracy pani Bożeny Wieczorek
  • Teatr im. Juliusza Osterwy– udział dzieci w warsztatach teatralnych prowadzonych przez aktorów, udział w przeglądzie Teatrzyków Przedszkolnych;
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorzowie Wlkp.- prowadzenie przesiewowych badań słuchu i wzroku w grupach 5 i 6-latków, konsultacje, pomoc
    w prowadzeniu obserwacji;
  • Schronisko ,,Azorki”- udział w akcji charytatywnej- zbiórka karmy dla schroniska;
  • Urząd Miasta (Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa -realizacja projektu ,,Mój Pierwszy Warzywnik”, ,,Konkurs na najciekawszą łąkę kwietną”- dostarczenie ziemi, nasion, pozyskanie gadżetów- maskotek Stefanii Gorzowskiej, książek;
  • INNEKO– udział w akcji ,,Zielona szkoła- Zielone przedszkole” I miejsce
  • Urząd Wojewódzki– Centrum Powiadamiania Ratunkowego: wycieczka, zajęcia dotyczące 
  • Współpraca ze służbami: Komenda Miejska Straży Pożarnej, Komenda Miejska Policji, Stacja Pogotowia Ratunkowego, Ratownik Medyczny
  • Nadleśnictwo Kłodawa: leśne ścieżki edukacyjne, zajęcia z leśniczymi

 

CZĘŚĆ III

Opis sposobu współpracy szkoły ze służbą zdrowia:

 

podolożki z Medyka

stomatolog

higienistka dentystyczna

asystentka stomatologiczna

ratownik medyczny

ratownik wodny

pielęgniarka

stacja pogotowia ratownictwa

Wojewódzką Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Gorzowie Wlkp.

 

CZĘŚĆ IV

Dokumentacja z przebiegu pracy SzPZ (wymienić nazwy dokumentów):

 

  1. Plan pracy zespołu ds. promocji zdrowia
  2. Sprawozdanie koordynatora zespołu ds. promocji zdrowia
  3. Raport końcowy z autoewaluacji placówki w roku szkolnym 2018/2019

 

      Podpis dyrektora:                                            Podpis koordynatora przedszkolnego:

 

              Jolanta Talaska                                                      Magdalena Marciniak

 

                 Gorzów Wlkp.                                                             11.10.2024 r.

                 miejscowość                                     data

 


Opublikowano 24 listopada 2024 przez Tygrysek Pietrek in category "Zdrowy przedszkolak